Op de meeste facturen staat btw vermeld. Maar dat is niet altijd het geval. Superonhandig want als er geen btw op een factuur vermeld staat, mag je het ook niet met btw invoeren in je administratie en dat betekent dat je het ook niet kunt terugvragen!
Gerommel met externe aanbieders
Onlangs spraken wij een klant aan de telefoon die enorm zat te rommelen met btw-bonnen.
Het zat namelijk zo: ze had allerlei thuiswerkattributen besteld voor een fijnere houding bij bol.com. Denk aan een toetsenbord een laptophouder, een muis etc. Lekker makkelijk, dacht ze. Alles gewoon in een keer bestellen bij bol.com.
Maar wat bleek: ten eerste kwamen alle producten van externe aanbieders. Een lastig punt hiervan was al dat alle vijf producten die ze had besteld op verschillende momenten aankwamen. Ze was niet al die momenten aanwezig op kantoor. Daardoor werd de helft niet bezorgd en verschillende afhaalpunten gebracht. Dit leverde dus al veel gedoe op.
Een ander probleem was dat alles wat ze had gekocht weliswaar op een bon van bol.com was gezet, maar hier stond geen btw op. Toen ze contact had gezocht met bol, bleek dat je de btw-bonnen apart moest opvragen door contact op te nemen met de externe aanbieder.
Bespaar jezelf gedoe met btw
Ze moest hier dus vijf aparte mailtjes aan wijden en alle aankopen los in Moneybird verwerken. Daarom dus de gouden tip: als je spullen wilt kopen bij bol.com, maak dan een zakelijk account aan! Dan ben je verzekerd van een bon met btw.
Mocht je hier geen zin in hebben, dan kun je beter je thuiswerkspullen kopen bij bijvoorbeeld Coolblue. Omdat zij niet werken met externe verkopers, hoef je niet achteraf bij allerlei webwinkels btw-bonnen op te vragen. En dat scheelt.
Ok, maar wat als je dan gewoon wel 21% btw invult terwijl het niet op de bon staat terwijl ‘iedereen’ weet dat de producten met btw-hoog zijn belast?
Zoals we al eerder zeiden, dan mag je die btw ook niet invoeren en terugvragen. Stel, je doet het toch en de Belastingdienst controleert jou. Dan is de schade ook nog wel te overzien. De Belastingdienst zal je hoogstens vragen dit te corrigeren bij je volgende aangifte.
Heb je verder nog vragen over btw? Foutje gemaakt? Lees ons blog boordevol informatie over omzetbelasting (btw) en alles waar jij op moet letten.